Freudianska skyltar i Göteborg

Apropå ingenting, så sprang jag på tre stycken halvkonstiga skyltar när jag var ute och cyklade häromdagen. Fick en sån oemotståndlig lust att ta några foton bara för skojs skull och lägga här. Kanske för att jag är på flummigt humör, eller för att den här bloggen ropar efter innehåll. Det ska sägas att det här dock inte är något seriöst inlägg överhuvudtaget.

Skylt 1: Reklam för Frölunda torg
IMG_03921

Man ser den där affischen över hela stan. Första gångern jag såg den fick en lite obehaglig, liksom genant känsla, utan att förstå varför. Sen insåg jag att det inte kräver särskilt mycket snuskig fantasi för att göra en ganska freudiansk tolkning. Jag kan inte få ur huvudet att den visar någon som sitter på toaletten, med benen isär. Antingen har reklammakaren helt och hållet missat detta, eller så är det precis det hen inte har. Folk som gör reklam brukar ha ganska bra koll på tolkningsmöjligheter i den här typen av bilder. Tanken bakom? Tja, beats me…

Skylt 2: Sushiställe på Hisingen
IMG_03941

Jag har inte ätit där och de har säkert jättegod sushi, men jag kan inte släppa att “LiLi Sushi” är väldigt likt  Lili & Sussie. LiLi och Sushi kanske är deras japanska motsvarighet.

Skylt 3: Reklam för Renova
IMG_04061

Det finns mycket att säga om Renova, både gott och ont, men språkkänslan på deras nya reklamaffischer verkar onekligen vara ute och sväva. “Renova har 79% bränsle i våra fordon”. Det är som att de inte kan bestämma sig för att prata om sig själva i tredje eller första person, så de byter identitet mitt i meningen. Spännande.

Kanske man skulle börja jobba med reklam istället?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *