Stormens öga

Nu är det dags. Vallokalerna är öppna i två och en halv timme till. Jag kom till vallokalen i Sannaskolan halv åtta i morse för att lägga ut valsedlar, och stod sedan och delade ut valsedlar till väljare fram till ett, då jag blev avlöst. Sedan ett kortare pass mellan tre och halv sex.

Det är intressant hur representanterna för de olika partierna står där, sida vid sida, utanför vallokalen. Jag har varit med om det några gånger nu. Det råder någon slags eggad vapenvila. Ett tyst, outtalat samförstånd mellan partierna, faktiskt på ett ganska kamratligt sätt.  I det här valet var det så tydligt att V, S och MP var del i de rödgröna, så det var mer lagkänsla på så sätt än vad jag upplevt innan. Sen är ju Majorna inte den borgerligaste stadsdelen i stan, så det märktes väldigt tydligt hur de rödgröna valsedlarna gick åt betydligt snabbare än de borgerliga.

Det första jag lade märke till när jag kom till vallokalen i morse var en sverigedemokratisk valaffisch precis utanför. Jag hade för mig att det fanns någon slags regel som sade att propagandamaterial inte fick finnas i direkt anslutning till vallokalen, men valförrättarna visste inte. De andra partierna visste inte heller, så jag bestämde mig för att ägna mig åt lite civil olydnad. På väg bort mot affischen (som var bakom en knut från ingången till vallokalen) träffade jag på en äldre herre med mustasch, som jag hälsade på. Framme vid affischen klättrade jag upp i lyktstolpen den satt i, lyckades tyvärr inte slita ner den, men tryckte istället upp den i lövverket på trädet som stod bredvid, så att den knappt syntes. När jag kom tillbaka till vallokalen såg jag att mustaschmannen stod och delade ut SD-valsedlar. Det outtalade, kamratliga samförståndet hade ändrats något.

Tja, sen stod jag, med undantag för en kort paus mitt på dagen, fram till ungefär halv sex. Förbereder mig nu för valvakan med partiet ikväll inne i stan. Hoppas det ska bli trevligt! Jag håller verkligen tummarna för valresultatet.

Lite om igår: Vi hade en jättelyckad cykeldemonstration med ca 500 deltagare, som cyklade upp och ner längs Avenyn och Engelbrektsgatan. Biltrafiken var avstängd men kollektivtrafiken flöt på obehindrat. Min roll i det hela var att spela på en av de scener som uppförts i samband med demonstrationen.

63045_439449120749_651485749_4885769_3695042_n

Det var en enormt rolig spelning! Jag spelade i tre omgångar; när demonstrationen startade, under tiden, och när folk återvänt till Bältesspännarparken. Sedan hängde jag med Almina och Rickard på valfinalen på Götaplatsen, lyssnade på Mona och Lars och Maria och gänget, och drog till slut hem till Majorna. Här nedan är några bilder från eftermiddagen.

Rickard var säkerhetsbiff.
Kia Andreasson cyklar mp-cykelvagnen med en trumpetare i (som var del av ett jättesvängigt cyklande klezmerband!)
Mitt bland alla "vanliga" cyklar syntes en "BarBike", en kombination mellan cykel, spårvagn och bar. Med konduktör och allt.
Mitt bland alla “vanliga” cyklar syntes en “BarBike”, en kombination mellan cykel, spårvagn och bar. Med konduktör och allt.
Mona, Maria och Lars. Maria diggar jag ju stenhårt sedan innan, men jag måste säga att även Mona och Lars vann mitt förtroende under eftermiddagen.
Nationalteatern! Med Leif Pagrotsky på tamburin!

Alla fotona togs av Almina Isberg.

5 reaktioner till “Stormens öga”

1. Det är tack vare mobbens agerande mot SD, som att störa möten och förstöra valmaterial, som de nu tar plats i vårt parlament!
    Ni borde skämmas, som inte i stället rakryggat tog debatten mot de rasistiska krypen!!
    Snacka om kontraproduktivt och jävligt barnsligt agerande.

2. Jag har i allra högsta grad grad tagit debatten mot både sverigedemokrater och andra främlingsfientliga personer. Jag var den enda av partirepresentanterna som faktiskt sa emot sverigedemokraten när han sa "Det blåser medvind nu, känner ni det?" Jag har öppet skrivit på min blogg med ungefär 50 läsare om dagen vad jag anser om SDs politik och varför jag tycker den är helt uppåt väggarna. Jag har diskuterat med flygbladsutdelare, politiker och mina egna vänner om vad jag tycker, och trampat på många tår.

Därför blir jag ledsen när jag blir kallad för barnslig och feg när jag trycker upp en valaffisch i ett träd utanför en vallokal, där det mig veterligen finns en regel om att det ska vara fritt från politisk propaganda.

3. 3 § På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val.

Du hittar vallagen här http://www.val.se/pdf/vallagen_SFS2005_837.pdf om du är intresserad.

Att röstmottagarna och framförallt ordförande i vallokalen inte visste vad som gäller är dåligt. Där jag jobbade som röstmottagare fanns stor kompetens och kännedom om vad som gäller. Kanske inte hos alla röstmottagarna men ordförande och vice ordförande i de två distrikten som delade matsal hade koll.

4. men. jag glömde ju att skriva att om du misstänker brott mot vallagen så polisanmäl direkt. det är straffbart med upp till två års fängelse.