Såg den här reklamaffischen på väg hem häromkvällen.
Det måste vara medvetet. Det går bara inte att göra en sån reklambild utan att tänka på vad den egentligen visar.
Där står han. Mannen med den stora bilen. Demonstrativt vänder han ryggen mot naturen, som dessutom råkar utgöras av snöklädda fjäll. Det kan förstås bara vara en slump, en bakgrund som reklammakaren tyckte var snygg, men det är för talande för att tas som en slump.
”Leave the world behind.”
Ja, precis. Gör det. Vänd ryggen mot vad bilismen innebär och lämna världen som vi känner den bakom dig för alltid. Hejdå och goodbye! Vi försöker inte ens låtsas längre. Gasen i botten, tuta och kör. Leave the world behind.
Håller med om att detta inte är en helt lyckad text.
MEN, jag tror de tänkt så här:
Leave the world behind = Leave the city behind
Jag tänker mig att de antar att det är natur åt andra hållet med, så att han inte vänder ryggen till naturen, utan tittar på naturen på andra sidan bara (är ju rent tekniskt svårt att visa ansiktet på någon som ska titta på bakgrunden, utan då tar man en bild som försöker visa att bakgrunden är större än vad som får plats i bilden)